Německý produktový designér Albrecht Birkner ve spolupráci s filipínským designérem Kennethem Cobonpuem pracovali bezmála 10 let na vývoji nového prototypu, který by potíral všechna negativa těžkého automobilového průmyslu. Výsledkem je elegantní vozítko Phoenix, představené na letošním Design Weeku v Miláně, vyrobené z přírodních materiálů, poháněné zelenými technologiemi a produkované nikoli strojně, ale rukama šikovných řemeslníků.
Phoenix je 3,9 metrů dlouhý a 1,5 metrů vysoký. Je vyrobený z ratanu, nylonu a oceli a jeho tělo je inspirované formami a strukturami, které nalezneme v přírodě. Jeho konstrukce je podobná listu - má jednu centrální páteř, ze které se celé rozvíjí. Jeho skořápka, palubní deska i sedadlo jsou vyrobené z přírodního ratanu, jehož životnost je přímo úměrná době, kterou lidé obvykle v jednom vozidle stráví. Velkým problémem životního prostředí je totiž fakt, že přestože jsou auta produkována s poměrně velkou životností, ve vyspělých zemích je zvykem je měnit alespoň jednou za pět let. Narůstá tak ohromné množství odpadu, se kterým si odborníci nevědí rady. Pokud by měl Phoenix vydržet déle, nenákladným a rychlým způsobem by mohla být jeho zdegradovaná skořápka vyměněna za novou.
Těžký automobilový průmysl využívá ke své funkci ohromné množství neobnovitelných přírodních zdrojů, energie a drahých technologií. K výrobě Phoenixu oproti tomu stačí jen malé množství obnovitelných materiálů a šikovné ruce několika tkalců bez větší spotřeby elektrické energie. Phoenix tak nejenže nepoškozuje životní prostředí, ale navíc podporuje zanikající řemesla, která kladou důraz na člověka a ne na stroj.
Albrecht Birkner je němec, který vystudoval design v Itálii. Pro vývoj Phoenixu spojil své síly s Kennethem Cobonpuem, designérem z filipínského Cebu, jehož team zručných umělců je proslulý svým důmyslným, tkaným nábytkem.
Zdroj a foto: imagebank.kennethcobonpue.com