Německý fotograf Menno Aden nafotil sérii berlínských interiérů, ovšem úhel, který si vybral, nebyl zdaleka klasický. Všechny místnosti jsou totiž foceny kolmo shora, tedy z perspektivy mouchy, která se vám usadí přímo uprostřed stropu. Ačkoliv na fotkách jsou jen známé prostory, výsledek je až překvapivě vizuálně velmi zajímavý.
Kolekce „The room portraits" (v překladu něco jako „Portréty pokojů") zahrnuje snímky zachycující bar, školní třídu, obchod s botami, samoobsluhu, park, hotel, parkoviště a množství rozličných bytů. Ačkoliv se na první pohled zdá, že se nejedná o nic zvláštního (a Menno Aden si ani nijak zvláštní prostředí nevybíral), výsledek je velmi originální. Z takovéto perspektivy jste totiž tyto obyčejné věci ještě určitě neviděli.
Ve všech případech byl fotoaparát umístěn zcela přesně do středu stropu, a to přímo kolmo k podlaze, což ve výsledku dává vzniknout zploštělému obrazu. Střed je přitom vždy vyměřen se stoprocentní přesností, aby souměrnost výsledné fotografie byla dokonale precizní.
Pro své focení si vybral autor například konkrétně miniaturní světlou bytovou kuchyň a ložnici, malou prodejnu společenských bot, pokoj připomínající bezdomovecké doupě, s množstvím haraburdí, oprýskanými zdmi, starým nábytkem a nápisy na zdech, klasickou nevýraznou školní třídu, drobnou samoobsluhu plnou lahví, bar, triviálně jednoduchou toaletu, a parkoviště.
Ty nejběžnější prostory, jaké nejspíš znáte z každodenního kontaktu do posledního detailu, převedl Menno Aden do dvojrozměrné abstrakce, díky čemuž byste možná i známé prostory na první pohled nepoznali. Prostřednictvím této práce dal jednak vzniknout výjimečně poutavé a esteticky zajímavé kolekci, ale zároveň nabízí drobné zamyšlení nad tím, že mnohdy stačí nový úhel pohledu, a notoricky známé věci se promění v něco fascinujícího a poutavého.
Zdroj a foto: mennoaden.com/room_portraits.html