O tom, že architektura dávno přesáhla hranice stylů a slohů, a více se otevřela lidské intuici a přírodě, nás vždy a znovu přesvědčují stavby tokijského architekta Ryue Nishizawy. Další ze svých organických vizí zrealizoval společně s japonským umělcem Rei Naitem, přičemž výsledkem se stala jedna z nejdiskutovanějších staveb konce minulého roku, Teshima Art Museum.
Teshima je menším japonským ostrovem dlouhodobě usilujícím o rekultivaci krajiny a veřejného života. Oba dva cíle v sobě dokázal projekt budoucího uměleckého muzea vzniklého na bývalých rýžových polích spojit. V interakci se zalesněnou zenovou krajinou vyrostla budova muzea v podobě kapky vody zachycené uprostřed divoké plochy mezi oceánem a přírodou. Organický, odlehčený návrh muzea zcela vymazal jakékoliv hranice mezi architekturou a přírodou a nechal oba prvky vzájemně plně splynout.
Stavba muzea je definována dvěma velkými elipsami, jejichž délka čítá od 40ti do 60ti metrů. Po celé této délce se mohou návštěvníci muzea procházet zcela volně, bez jakýchkoliv interiérových zábran a omezení v podobě vnitřního členění prostoru. Funkci vstupu do výstavní haly zastává kruhovitá 25 cm tlustá brána, jejíž éterický charakter, podobně jako u celé stavby, dokresluje fakt, že není podepřena žádným očividným statickým pilířem. Plná komunikace stavby s okolím je dotvářena zvuky moře, které do vnitřního prostoru muzea pronikají, kalužemi vody, které se po povrchu podlahy volně přesouvají a světelnými stíny přirozeného světla. Z muzea jsou kroky návštěvníka vedeny ven do krajiny, kterou může poznávat na základě úzkých cest přirozeně vybíhajících z těla muzea a propojujících toto tělo s vnější krajinou.
Patronaci nad stavbou budovy a fungováním muzea převzala Naoshima Fukutare Art Museum Foundation. Doufejme proto, že dokonalé intuitivní a éterické stavbě dojde i jejího plného vnitřního uměleckého naplnění
Zdroj a foto: designboom.com, iwan.com.