Přelom letošního podzimu a zimy se nesl v duchu velkých designových a architektonických přehlídek. Mezi nimi nechyběl ani WEST ARCH konaný v německých Cáchách kladoucí si za cíl představit nejsoučasnější proudy moderní architektury.
V industriálních prostorách Ludwig Fora se v průběhu několika týdnů představilo na 25 architektonických studií z Belgie, Holandska a Německa. Společným jmenovatelem všech vystavujících se stala snaha o přesah i do jiných uměleckých oblastí - designu, grafiky a vizuálního umění. Návštěvníci, kteří na WEST ARCHU očekávali setkání s klasickými směry architektury, museli být zklamáni. WEST ARCH, to jsou zejména netradiční tvořivé postupy, neortodoxní práce s neobvyklými materiály a nekonvenční pojetí architektury jako celku. Jak napovídá sám kurátorský koncept přehlídky:
„Tvrdíme, že pragmatický a částečně ironický přístup je základem všeho. Přetváření existujících struktur do nových podob je strategií, jak nejenom pomoci rozvoji ekologického a ekonomického hlediska v rámci architektury, ale jak také rozvíjet a vytvářet zcela nový typ estetiky."
Samotná výstavní činnost přehlídky byla podpořena vydáním vydatně ilustrovaného katalogu, promítáním filmů, obrazových materiálů i bohatou dokumentací v podobě maket budov a jejich modelů.
WEST ARCH tak představil skutečně široké spektrum současné architektonické tvorby. Nechyběla zde zelená architektura a návrh ekologického domu Powerhouse od studia Villa 1. Realizovaný dům se vyznačuje kostrou stavby v netradičním písmenu Y, přičemž tato kostra je zabudována a zapuštěna do země. Většina obytných prostor se tak nachází pod zemí. Obnovitelné zdroje a recyklace industriálních materiálů se staly tématem pro rotterdamské 2012 Architecten, kteří na festivalu představili obytný objekt Miele Space Station. Jeho exteriér i interiér je tvořen výhradně z recyklovaných praček. Navíc má celý objekt značně variabilní vnitřek. Může tak sloužit nejenom k bydlení, ale také jako bar, kancelář či obchod. Společně s Jeanne van Heeswijks navrhli 2012 Architecten také stavbu Recycloop - pavilon sestavený pouze z částí použitých kuchyňských dřezů. O zmiňované přesahy do oblasti vizuálního umění se postaraly například LAb ve spolupráci s Frederikem de Wilde v rámci jejich projektu komunikujících akvárií.
O tom, zda se kurátorům a architektům skutečně podařilo naplnit cíl přehlídky a představit nové generace architektury, se může přesvědčit na následujícím videu a fotografiích.
Zdroj a foto: we-make-money-not-art.com