Většina světových značek využívá pro své prodejny jednotný design, ať už se jedná o fastfood, prodejnu oděvů, obuvi, nebo třeba parfumerii. Obecně tak můžete mnohdy říci, že pokud jste navštívili jednu, znáte už všechny. To ale není případ značky Starbucks, která například v Japonsku nabízí originální designovou prodejnu, která rozhodně nepřipomíná komerční prostory.
Jednotný styl má v byznysu své opodstatnění. Činí jednotlivé značky snadno rozpoznatelnými a je určitou zárukou toho, že i v jiném městě či státě se vám dostane stejných služeb či zboží, jako jste zvyklí třeba ve svém rodném městě. To ale ještě neznamená, že každá prodejna či pobočka musí mít stejně rozmístěný nábytek, stejný počet dlaždic na podlaze a stejné květiny ve vázách. Někdy jsou to totiž právě ony odlišnosti, které lákají lidi navštěvovat i jiná místa a třeba i více konzumovat.
Pro strategii odlišného designu se rozhodla například kavárenská značka Starbucks, a to konkrétně u své prodejny v japonském městě Dazaifu. Například kulaté zelené logo Starbucks Coffee s dámou (údajně sirénou) se dvěma ocasy zde najdete stejně jako v jiných prodejnách, a ani pokud jde o nabídku, o žádnou z lahodných káv nepřijdete. Změn ale dostál interiér prodejny, který je mnohem více lidský a především působí nekomerčně.
Nejvýraznějším prvkem interiéru se totiž staly dřevěné hranoly, z dálky připomínající tak trochu japonské hůlky, zkřížené vždy po párech, jako by s nimi zrovna někdo jedl. Umístěny jsou jak po stěnách, tak i na stropě a zvenku z čela budovy. Pokud se pokusíte spočítat jednotlivé hranoly, dojdete až k číslu dva tisíce. Hranoly jsou přitom v přírodní barvě dřeva, a tak se po vstupu do prodejny budete možná cítit jako v hnízdečku či jeskyni, někde uprostřed čisté přírody.
Tento design se skvěle hodí do prostředí Japonska jako takového, a o to více je příznačný, že se prodejna nachází na cestě ke svatyni Dazaifu Tenmangu, kde i všechny sousední obchůdky a prodejny dodržují jistý umírněný přírodní estetický koncept, adekvátní výjimečnosti posvátného místa. Výsledek je ale opticky natolik velkolepý, že by vůbec nemuselo být od věci, pustit se do stejných či podobných úprav i v dalších prodejnách.
Zdroj a foot: http://design-milk.com